Festival

Hvordan bringe endring til Festivaler: Lærdom fra største festivaler

Coachella, Bonnaroo og Rolling Loud alle illustrerer en gründervisjon av den tradisjonelle musikkfestivalen.

Hvis du er en musikk elsker, har du sjansen til å delta på en festival. Vanligvis er det flere dagers hendelser på friluftsteder som tiltrekker seg hvem som er som utøverne.

Summerfest, som har skjedd hvert år siden 1968, selger vanligvis ut sine 800.000 fanpass i løpet av få minutter etter å ha gått i salg. I 2015 tiltok Øresunds Donauinselfest (Donau Island Festival) en rekordmessig 3,3 millioner deltakere i løpet av tre dagers spann. Og i fjor økte årlig musikk- og kunstfestival Coachella over 150 millioner dollar i billettsalg. Kort sagt, store tall er involvert i festivalvirksomheten, men deres forretningsmodell har ikke forandret seg for det meste de siste 50 årene.

Nedenfor er noen tips fra utvalgte festivaler som prøver å endre det.

Bonnaroo
Den fire-dagers Tennessee-baserte Bonnaroo har et variert utvalg av handlinger hvert år med 10 pluss etapper som viser over 130 band. Mange deltakere forblir på vedlagte campingplasser, noe som resulterer i en sterk følelse av fellesskap gjennom hele festivalen.

Innsikt: Bærekraft og CSR kan gi fordeler. Bonnaroo har hatt en miljøvennlig forpliktelse for hele sin 17-årige historie. Festivalen komposterer alt avfall på eiendommen, benytter solceller på stedet, oppfordrer hydrering med vannavfyllingsstasjoner, vert for en 5k kjøring og viser sine økoverdier på andre måter.

I følge Bonnaroos offisielle nettside ønsker arrangementet å være den grønneste festivalen og å sette standarden på bærekraft og grønnere praksis for nordamerikanske konsertarrangementer.

Leksjon: De massive folkemengdene som festes, kan lett gi et stort karbonavtrykk. Men Bonnaroo arbeider for å begrense det fottrykket og er ikke alene i kamp for grønnere hendelsesplanlegging. I denne sammenheng snakket jeg med Tony Alfaro, administrerende direktør og grunnlegger av Ribbon, en ny app som hjelper med arrangementplanlegging.

Alfaro er en årlig deltakende av Burning Man, et stort fellesskap og kunstbegivenhet som holdes årlig i Nevada-ørkenen. Med hensyn til bærekraftighet, fortalte Alfaro meg at “La ingen spor være en av de ti prinsippene for Burning Man.

“De positive effektene er fysisk anerkjent, noe som resulterer i forsterkning av samfunnet [selvpolisjonering],” fortsatte Alfaro med den økologiske påvirkning Bonnaroo har hatt. “Og viktigst av alt, dette har påvirket” la ingen spor “antas av mange andre festivaler og virkeligheten som helhet.”

Rolling Loud
Stiftet for bare tre år siden, har den åpne format hip hop-festivalen Rolling Loud vokst til det punktet at den kan være ledende som Kendrick Lamar, Lil Wayne, Post Malone, Migos, Future, Rick Ross og Gucci Mane. I 2017 hevdet Rolling Louds primære Miami-basert hendelse at han hadde anslått $ 60 millioner i billettsalg og å ha generert $ 75 millioner i lokaløkonomisk påvirkning.

Innsikt: Bruk tapsledere til å hjelpe skalaen. Generelt kan entreprenører miste på kort sikt med tapsledere, men med denne strategien kan festivalorganisatører forvente å vinne kundeloyalitet i det lange løp.

Dette innebærer å etablere dyprotert merkevarekapital og gunstigere marginer etter hvert som selskapet vokser. “Derfor ser du oss å gi artisterne [gull] kjeder [som gaver], og vi går utover for dem,” sa Rolling Loud grunnlegger Matt Zingler i et intervju. “Det handler ikke om pengene, det handler om det lange spillet. Det handler om dine relasjoner, og du kan ikke sette pris på et forhold med en handling som kan være neste Drake eller Future. ”

I live musikk er talent et kjernevir element i produktet, så det er smart å behandle handlinger tilsvarende. “Hva kan du gjøre for å gjøre deg mer attraktivt å jobbe med?” Rolling High Cofounder Tariq Cherif sa. “Gjestfrihet er nøkkelen. Alle våre ting er forskjellige … og det er attraktivt å gjøre show med oss. ”

Arrangementet trives av en strategi for å gjøre ting annerledes, som inkluderer omfavnende hip hop-kultur og trender – noe store festivaler har unngått tidligere. Se ikke lenger enn Cban-linken gullkjeder og tilpassede diamanthengere arrangement arrangører gi til markiser handlinger. Booking talent basert på nedlastinger og strømmer som kunstnere har tiltrukket, i motsetning til bare musikkdiagrammer og radiospill, er et annet eksempel på neste gen-tilnærming festivalen tar.

Leksjon: Poenget er å “bygge en scene”, som Cherif sa det. “Vi var og er noen av de ledende flaggholdere,” sa han. Legg til det blandet sterkt sosialt medieoppdrag, større enn livet personligheter og destinasjonssteder som Miami, San Francisco og Sør-California, og du begynner å forstå Rolling Louds spillplan.

Coachella
Coachella finner sted i løpet av to uker i april og har artister som The Weeknd, Beyonce, Eminem, Cardi B, Migos, SZA og Kygo. I 2016 anslått Greater Palm Springs Convention and Visitors Bureau at Goldenvoice, et datterselskap av AEG Live, som organiserer Coachella, brakte inn $ 704 millioner i økonomisk innvirkning på området.

Insight: Gå sterk på tech. Coachella tilbyr en unik opplevelse ved å utnytte innovativ teknologi, både for å forbedre sine artisters sett og for å forbedre deltakernees samlede erfaring. I 2018 solgte Coachella aktiveringspakker til merker som Google, Amazon og American Express. Selskapene tilbød fan-interaksjonssoner for å gi konsert-goers eksklusive sneakker på fremtidige produkter.

HP og Intel benyttet også droner for å forbedre visuelle skjermer live under artistopptredener. Aerial drone skjermer har blitt brukt under Super Bowl og OL, men Coachella brøt bakken som den første musikk hendelsen å gjøre noe lignende.

Når jeg snakket om droner spurte jeg Nicholas Horbaczewski, konsernsjef og grunnlegger av Drone Racing League (DRL) den fremste internasjonale drone racing plattformen, og en ekspert på drone tech, for å chime inn på emnet.

“Vi elsker å lære hva disse høypresterende roboter er i stand til, og vi er kontinuerlig forbløffet over dybden av deres teknologiske evner for å støtte en rekke næringer fra sikkerhet og transport til sport,” sa Horbaczewski. Men bransjen som har blitt mest revolusjonert av droner, er luftfotografering og kinematografi. Gitt deres størrelse, fart og ubemannet natur, kan droner fange praktisk talt umulige skudd fra ekstremt vanskelig å nå vinkler. ”

På grunn av disse teknologiske styrken blir droner brukt til film, TV-produksjon, innholdsopptak på live-arrangementer som musikkfestivaler og mer, tilføyer Horbaczewski.

Leksjon: For enhver gründer er en siste leksjon at det er penger å lage hvor som helst du kan gjenoppfinne opplevelsen, som Coachella-arrangørene har gjort med teknologi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *